ניתוח טקסט

פילמוגרפיה

"לא ייאמן" 

(מבוסס על סיפור אמיתי)

2019 ‧ דרמה ‧ עונה 1

   תיאור

לא ייאמן היא מיני-סדרת דרמה אמריקאית המבוססת על מקרה אמיתי של חוסר אמון משטרתי בסיפורה של נערה שעברה אונס באיומי סכין; דבר המאלץ אותה לחזור בה מעדותה במשטרה ולהיות מורשעת בתלונת שווא. 

רשת שידור: נטפליקס

מספר פרקים: 8 למיני סדרה יוצאת מן הכלל, 

יוצרי התוכנית : סוזנה גרנט, איילת ולדמן, מייקל שייבון

פרסים : Critics' Choice Television Award for Best Supporting Actress in a Movie/Miniserie

מועמדויות : פרסי אמי לבידור בפריים-טייםs, Peabody Award – Entertainment

ניתוח סצנות

ניתוח סצנה מספר 1

הסצנה התרחשה בעיר לינווד בארצות הברית בתחנת המשטרה לאחר שיחת הטלפון שהאם האומנת התקשרה לבלש פארקר הוא מתקשר למארי שתבוא לעדות רביעית! הסצנה הנוראית מתרחשת בין ארבעה קירות בתוך חדר חקירות כאשר מארי יושבת על כסא ושני הבלשים נעמדים ומתחילים המשפט: "אנו מתחילים בישר לעניין"מה שאוטומטית מכניס את מארי ללחץ ,

השוטרים מתחילים לשתף את מארי בכך שהם חושבים שהיא מזייפת את סיפור האונס שלה ומבקשים ממנה לספר על האונס שעברה שוב ועולה לקורבן פלאשבק נוראי עם מוזיקה מהירה ומפחידה ברקע היא מותשת מכל השאלות והחקירות למארי אין  כוחות נפשיים להתמודד עם חוסר ההקשבה של המשטרה מארי לא מבינה את הסיטואציה כאשר שני הבלשים הגברים אומרים לה שהם אינם מאמינים לה והיא רק רוצה תשומת לב.

הבלש פארקר:"בואי נתחיל מהתחלה תעברי איתי על כל פרטי התקיפה"

מארי:"שוב"?

הבלש פארקר:"עוד פעם אחת, כן".

מארי נאנחת מה שמראה על הייאוש והתסכול שהיא חווה באותו הרגע וחווה פלאשבק שבו מראים את התקיפה…

הבלש פארקר:" מארי אני רוצה לחזור קצת אחורה ולדבר על האירועים שקדמו לכל זה. שירותי הרווחה העבירו לנו את התיק שלך "

זום אין על התיק להראות את חשיבותו

מארי:"למה?"

הבלש פארקר:"רצינו להבין לעומק מי את מחוץ לקשר של התקיפה הזו,כבת אדם"

מארי מנסה להבין את מילותיו של הבלש פארקר

הבלש פארקר:"עברת הרבה.את שורדת נכון?בלי אבא, אמא בעייתית עם בני זוג לא כל כך נחמדים ואז בתי אומנה שלא תמיד היו טובים בהרבה , אני בטוח"

זווית הצילום משתנה והמצלמה נמצאת כביכול מתחת לשולחן כדי לראות את המימיקה של מארי כיוון שפניה נפולות כלפי מטה כיוון ששני הבלשים מספרים לה על חייה הקשים והיא מצויירת כקורבן.

זווית הצילום מצלמת את מארי מלמטה כדי להדגיש את הלחץ והבלבול שחל עליה היא נמצאת בהרגשה של חוסר אונים וזה נשמע כך

מתוך:"נטפליקס"

הבלש פארקר":מה?" (תוקפנות)

מארי:"זה מבלבל"

הבלש פארקר:"אנחנו גם מבולבלים ולא רק אנחנו, ישנם אנשים נוספים שלא משוכנעים שמה שסיפרת לגבי האונס שזו האמת"

מארי עושה הבעת פנים של חוסר הבנה ושואלת:"מי?"

הבלש מציב את הקורבן במצב שהיא לבד ואף אחד אינו לצידה ומאמין לה ומארי מגיבה בהתאם..

מארי מאבדת את שפיותה ומתחילה לרעוד כאשר המצלמה מתמקדת ברעידות ברגליה וידיה

מארי:"אבל היה שם מישהו"

הבלש השני:"אני רוצה להבהיר לך משהו אנחנו לא חושבים שאת אדם רע בכלל ואני לא חושב שתכננת זאת מראש,{מארי מסתכלת למטה ובוכה והמצלמה מתחת לשולחן מכוונת לפניה) אבל לאור הסתירות ולאור היעדר ראיות, אנו מתקשים ליישב את כל העובדות

הבלש פארקר:"אני אספר לך גרסה שכן מתיישבת עם העובדות. את נערה צעירה שעברה דברים קשים בחיים ולראשונה עוברת לגור לבד בדיוק נפרדה מחבר שלה כתוצאה מכך מרגישה בודדת. ואולי בלהט הרגע ממציאה סיפור מבלי לחשוב רק בכדי לקבל תשומת לבד כי לא קיבלת זאת בחייך(מארי מתאפקת שלא להתפרק עקב מילותיו הקשות של הבלש פארקר) ומוסיף לא דאגו לך ולא הגנו עלייך וזאת לא אשמתך".

(מודגש כי מדובר בקטע מאוד משמעותי בסצנה)

מתוך:"נטפליקס"

הבלש השני:" אז מארי, הגידי לנו אנו צריכים לדעת זוהי עבודתנו, באמת יש אנס שעלינו לחפש? (מנגינה מערערת ומותחת ברקע)

רגע של שקט ומנגינה שכביכול מכניסה אותנו לנתק כאילו אנו במוחה של מארי יש חוסר ודאות במנגינה וציפייה לתשובתה של מארי

הבלש השני :"מארי?" מפעיל על מארי לחץ

ואומר :"לא נוכל לשחרר אותך עד שתעני"

זום על פניה של מארי כדי להראות לנו את הבעת הפנים של ההבנה שאף אחד אינו לצידה וסערת הרגשות שעוברת על מארי.

הבלש השני:"תגידי את זה!"

המוזיקה נקטעת ברגע אחד עקב החלטתה של מארי לענות לבלשים.

מארי עונה :"לא."

הבלש :"לא היה אנס?"

מארי:"עושה עם פניה הנהון של לא"

מארי בתחושת ייאוש אומרת שזה הכל המצאה שלה מה שכיוונו אותה השוטרים לומר

מארי:"אני יכולה ללכת עכשיו"

הבלש:"כן אבל אחרי שתחתמי על הצהרה שזה היה הכל שקר

קלוז אפ על פניה של מארי הבוכות עקב זה שהיא חותמת על משהו לא נכון כלל ואף אחד אינו מאמין לה השוטרים נעצו בה בעקיפין לומר כי היא משקרת ולה לא הייתה ברירה מארי חותמת והשוטרים יוצאים.

:

מתוך:"נטפליקס"

משמעות הסצנה

הסצנה משמעותית עבורנו להבנת יחס השוטרים במקרי אונס כאשר מציבים את הקורבן  ושני בלשים גברים ומתחילים לתחקר אותה אך ניתן לראות שהם מכתיבים למארי מה לומר, הסצנה משמעותית לסדרה כולה כיוון שמאותו הרגע מארי עוברת טלטלה ענקית בחייה , אף אחד לא מאמין לה יותר היא עוברת חרם מבית הנוער שלה והחברה כועסת עליה הם חושבים שהיא באמת שירה ומארי עוברת את ההתמודדות לבד בלי שום עזרה מארי חושבת שהיא לבד ואף מנסה להתאבד היא בצומת דרכים והאנשים הכי קרובים אליה פשוט נעלמים לה היא בודדה ואפילו בחקירה השוטרים מציבים לה החולשה והבדידות שהיא מרגישה כדי לגעת לה בנקודה רגישה ולגרום לה "להיכנע" הם שולטים על המוח שלה ומנצלים את כוחם ומארי ילדה בגיל ההתבגרות בלי הרבה ביטחון הולכת אחריהם שולל ואנו שומעים את המחשבות שלה דרך הבעות הפנים שלה היא חשופה מאוד מה שגורם לנו להבין ללב שלה .

זוויות המצלמה משפיעה מאוד על הבנת הרגשות שלרוב מתמקדת בפניה של מארי ניתן להבין את המחשבות והרגשות שלה בסצנת החקירה המצלמה נמצאת למטה מתחת לשולחן לרוב מארי מסתכלת כלפי מטה כדי לחשוב כדי להתאפק לא לבכות וגם כדי לחשוב והמצלמה נמצאת איתה שם בכל הרגשות ומראה לנו את הכל לפני החלטתה של מארי המצלמה מתקרבת לאט לאט לפרצופה המבולבל והמתוסכל כשהיא מחליטה המצלמה נעצרת קרוב לפניה ומארי עונה:"לא". המצלמה מצלמת מקרוב את הבלשים ומראה את התחושה המאיימת מהצד שלהם יש עליהם את רוב הפוקוס והצילום מראה את פניהם בלי רקע מיותר וכאשר הבלש מדבר יש על עיניו ופיו התמקדות כדי להראות את העוצמה שבמילותיו ואיך הוא משפיע על הקורבן המצלמה עוברת מאחד לשני יש שיח שמתפתח ומגיע לנקודת שיא שזו ההחלטה שנכפתה על מארי. סצנה זו גורמת לנו להבנה כללית של נושא יחס משטרה כאשר מראים איך השוטרים מנצלים את המעמד

 "יוצאים מידיי חובה"

הם תוקפניים כלפי הקורבן והאמת שזו סיטואציה מאוד מפחידה להיתקל בה במיוחד לאחר הטראומה הנוראית שאותן הנשים עוברות אותן הנשים צריכות יחס הוגן ומכובד שיטפלו במקרה שלהם.  ואסור לאותן הנשים להיכנע ללחץ שמופעל עליהן למרות שזה ממש קשה כי הם שוטרים עם מעמד אך עדיין הם לא חוו את החוויה הנוראית הזאת, בסצנה מארי נכנעת עצמה

ומאז חייה התדרדרו..

ניתוח סצנה : "העדות שלא נגמרת"

הסצנה התרחשה בעיר לינווד בארצות הברית בדירת אקוויל לנוער בסיכון שבו נמצאים הרבה נערים ונערות כאשר לא מצאו את דרכיהם בחיים. אנו רואים בהתחלה את מארי יושבת מבוהלת ומכוסה כולה בשמיכה .

לאחר מכן רואים את אמא האומנת ששמה ג'ודית שבאה ישר לאחר צלצול הטלפון של מארי המבוהלת היא מנסה להרגיע אותה ומציעה לה לשתות ונמצאת איתה עד שהשוטרים שחברתה הטובה של מארי הזמינה אכן יגיעו לקחת עדות ולמצוא את האיש הנוראי שעשה זאת למארי.לאחר מספר דקות מגיע למקום רק נציג מהמשטרה ששמו השוטר קורן .

השוטר קורן לוקח ממארי עדות והשאלות שהוא שואל מצמררות וקשות עד מאוד במיוחד למארי שעד לא מזמן נמצאה בסיטואציה טראומטית ומחרידה , עקב השאלות למארי יש פלאשבקים הולכים וחוזרים והיא מבולבלת עד מאוד…

השוטר קורן: "את יכולה לספר לי מה קרה"

מארי: "נאנסתי"

השוטר קורן:" תספרי לי הכל כל מה שקרה"

מארי: "ישנתי"|

השוטר קורן: "את יודעת מה הייתה השעה?"

מארי: "ארבע לפנות בוקר"

השוטר קורן: "זה מאוחר יצאת לבלות."

מארי: "לא. דיברתי עם קונור ידיד שלי"

השוטר קורן: "מה קרה אז ?"

ובאותו הרגע נשמעת מוזיקה מותחת עד מאוד ולמארי עולה פלאשבק מחריד אשר מראה את האונס הנוראי ואת רגעי האימה

זה לא מספק את השוטר קורן והוא מדייק עם מארי עד לפרטים הקטנים

השוטר קורן:" בואי נחזור לרגע שעמד מעל מיטתך. מה קרה אז?"

מארי:" הוא אמר שאם אצרח הוא ירצח אותי"|

השוטר קורן:" עוד פרטים?"

מארי: "אחר כך הוא הוציא מהתיק שלו קונדום וחולצה לכסות  לי את העיניים."

השוטר קורן : "מה קרה לאחר שכיסה את עינייך?"

מארי:"הוא קשר לי את הידיים בעזרת השרוכים שלי והתחיל באונס"

השוטר קורן "בלי שום הבנה שואל שאלה אינטימית :"הייתה גם חדירה אנאלית"

מארי " לא"

השוטר קורן: "חדירה עם הפין או האצבעות?"

התמונה נלקחה מאתר "נטפליקס"

פניה של מארי נבוכות והיא עונה לא עם האצבעות וניתן להבין שזה היה אונס קשה מאוד.

מה קרה שזה נגמר

מארי: "הוא צילם אותי עם תמונה על הבטן שלי"

השוטר קורן:" איך ידעת שהוא צילם אותך אם עינייך היו מכוסות(מערער את מארי)"

מארי: "היו הבזקי אור של מצלמה ולאחר מכן לפני שעמד ללכת אמר שזה היה פחות טוב מבדמיון שלו (מבינים מכך שמארי נאנסה על ידי אדם חולני)"

התמונה נלקחה מאתר "נטפליקס"

בהמשך השוטר מבקש תיאור חיצוני וצבע עיניים ומארי זוכרת אך לא בברירות רבה כיוון שהוא היה עם מסכה על פניו ובזה נגמרת העדות אך לא כל כך מהר ולאחר העדות מגיעים שני הבלשים שמעכשיו טוענים שהם אחראים על החקירה ומבקשים ממארי עדות שנייה לפרטי פרטים .

הבלש פארקר : "אני יודע שזה קשה אבל אני צריך לשאול שוב על מה שקרה ותעני לי על כל פרט ופרט."

ומארי כבר מותשת ועולים בה פלאשבקים נוראים….אך השוטרים ממשיכים לשאול וכמובן שמערערים אותה היא מספרת כל מה שזכרה אך עם בלבול מוחלט 

השוטרים מסיימים את העדות השנייה ומכינים את מארי לעדות שלישית שתהיה לאחר בדיקות בבית החולים

הבלש פארקר: "תודה מארי. אני בהמשך אצטרך לשאול שאלות נוספות בתחנה."

הסצנה מתקשרת לנושא כללי של אונס בכך שהיום אנו שומעים לא מעט נשים שמספרות על חווית החקירה של המקרה שלהן בנוסף על השאלות הקשות החודרות לפרטיות ולא מספיקה פעם אחת אלא השאלות ממשיכות לחזור על עצמן ,לכן לנשים לוקח הרבה זמן עד שהן מתלוננות הן יודעות שצריך להגיע עם חוזק נפשי כדי לא להישבר בעת החקירה אותן הנשים עברו טראומה והן לא יכולות להתמודד עם עימות אל מול האנס או להישאל בשאלות הקשורות בטראומה שלהן.

ניתוח סצנה מספר 3

הסצנה מתרחשת ברכב של הבלשית קארן שנקראת לזירת אירוע אונס נוראי שקרה בדירות בלקהיל שם היא נפגשת עם הנאנסת  אמבר סטיבנסון בת ה22 ומתחילה לחקור אותה בשונה מאוד מהבלש שחקר את מארי בחוסר רגישות. אנו רואים שהיא מדברת בנועם וגורמת לאמבר להרגיש יותר בנוח לספר על הטראומה שחוותה ולוקחת אותה לרכב כדי להרגיש פחות חשופה..

הבלשית קארן: "את בסדר?מרגישה נוח?"

אמבר:"כן"

הבלשית :"כדאי שתדעי לפי מחקרים ניתן לדעת שככל שהקורבן מקדים לדבר על הפשע הוא זוכר יותר פרטים יעילים אז אם זה בסדר מבחינת אני אשמח שנדון במקרה"

אמבר:"בטח מאיפה להתחיל?"

הבלשית :"נתחיל ברקע"

הבלשית לא מתעניינת רק במקרה האונס עצמו אלא מתחילה לפתח שיחה אישית לגבי חייה הכללים של הנערה כדי להרגיש יותר פתוח איתה וכדי שתבין שהיא לא מספרת את סיפורה לאיש זר..

אמבר: "אני לומדת בטייבור קולג"

הבלשית: "אממ וואו מה את לומדת?"

אמבר:"מדעי המחשב"

בלשית:" חכם, יש הרבה עבודה בתחום" 

הבלשית: "מהיכן את?"

אמבר: "משיקגו"

הבלשית: "מתגעגעת הביתה?"

אמבר: "כן, קצת אבל גם נחמד כאן"

רק לאחר השיחה הנעימה הזו קארן מחליטה לשאול בעדינות על מה שקרה לאמבר..

היא אף מדברת אתה על בן הזוג שלה…

אמבר: "לא סיפרתי לאף אחד עדיין אלא רק לך בעצם למשטרה. אפילו לא לבן הזוג שלי?"

אמבר:" זה מוזר?"

הבלשית:" למה לא סיפרת לו ולמשפחתך?"

אמבר:"אריק(בן הזוג של אמבר) מאוד מגונן עליי אז ברגע שאספר לו הוא…"

הבלשית עוצרת אותה ואומרת

הבלשית:"אמבר את לא צריכה להצטדק בפני למי לספר מה לספר ומתי לספר זו אך ורק החלטתך! רק רציתי לדעת וזה בסדר"

אמבר מרגישה הרבה יותר נוח ליד הבלשית שלא מפעילה עליה לחץ כלל

הבלשית קארן שומעת את עדותה של אמבר אחרי הכל ורושמת לפניה ואומרת לאמבר שתעשה הכל לתפוס אותו 

הבלשית" כל מה שאמרת יעזור לנו מאוד בחקירה. תודה"

אמבר:" מחייכת ואומרת אין בעיה" 

:

התמונה נלקחה מאתר "נטפליקס"

משמעות להבנת הנושא הכללי של אונס הוא בכך שדרך הסצנה ניתן לראות צד אחר בחקירה והוא הצד הנשי שחוקר . אנו רואים את השוני בתחקור הבלשית לנאנסת ואיך זה משפיעה על אמבר לדבר בצורה יותר נינוחה ולהסביר מה קרה ואת כל הפרטים החשובים ניתן לראות שכאשר מדובר באישה אל אישה ובחוקרת סבלנית במיוחד שעושה הכל כדי לגרום לה להיות רגועה ופתוחה איתה אז החקירה הולכת הרבה יותר טוב. אני חושבת שמהסצנה שוטרים וחוקרים יכולים ללמוד ולקחת לתשומת ליבם איך ניגשים לאותה הנערה שנמצאת בטראומה לכן הסצנה חיונית להבנת הנושא !.

ניתוח סצנה מספר 4

הסצנה מתרחשת במחסן במקום העבודה של מארי. היא נמצאת עם עוד עובד שם מתרחשת סיטואציה נוראית בעייניי בעצם מארי חוזרת לטראומה הנוראית כיוון שאחד מעובדי המקום ששמע את הסיפור של מארי החליט לעשות עליה מתיחה שבהחלט החזירה אותה ליום הנוראי בו אינה מצליחה לברוח מאיום האונס בסצנה מוזיקת הרקע השפיעה רבות על הבנת הטראומה והרגש שמארי חוותה.

עובד:" עושים פה חיים משוגעים, מה?"(ציני)

מארי: "לא מפריע לי"

עובד:"נחמד שאת זורמת מארי. רוב הבנות ששולחים לכאן אוכלות לי את הראש מרוב דיבורים"

מארי:"שותקת"

עובד:"את מגניבה גם מחוץ לעבודה?"

מארי מאוד לחוצה ומתחילה לחשוש

מארי:"אני לא ממש..אני לא מגניבה בשום מקום"

מארי: "כדאי שאלך "

פניה של מארי מפוחדות עד מאוד היא אינה יודעת איך להתמודד עם הסיטואציה

עובד המקום מתחיל לחסום את מארי שרק רוצה לצאת מהסיטואציה המטרידה הוא עומד בעמידה מאיימת מוזיקת מתח נשמעת ברקע  העובד אומר…

עובד:"את חושבת שאעשה לך משהו?"

מארי:"אני צריכה ללכת"

הוא חוסם אותה והמוזיקה גוברת עד שהיא נקטעת פתאום והבעת פניו של העובד משתנה ממאיים לצחוק גדול ומרושע

עובד: "תירגעי אני צוחק איתך"

מארי מבינה שנלחצה לשווא ופניה נופלות והיא ממש לא צוחקת המוזיקה גוברת וגוברת עד שיוצאת מהעבודה שלה וכך נגמרת הסצנה הטראומטית.

תמונה:

מתוך:"נטפליקס"

משמעות:

משמעות הסצנה להבנת נושא האונס בכלליות היא בכך שדרך הסיטואציה ניתן לראות איך רגעים מסויימים פשוט משפיעים ומלחיצים את הנפגעת שנמצאת בטראומה ואפשר גם לראות איך הצחוק של הגברים הפך להיות הטרדה לשמה . זה דבר נוראי בעיניי להטריד אישה רק כי זה מצחיק את אותה האישה זה לא מצחיק זה מטריד ופוגע וניתן לראות לפי הסצנה שגם נפגעות מינית יכולות לחזור למקרה הנורא לכן להטריד מינית זה ממש לא בדיחה דבר זה צריך להשתנות במיידי.

אפיון דמויות :

הבלשית גרייס – אישה דומיננטית אשר עובדת כחוקרת במשטרה כבר זמן מה היא בשנות החמישים לחייה בעלת שיער בהיר, גבוהה,ועינייה ירוקות. היא דמות אסרטיבית שתעשה את הכל להשיג את מטרותיה .גרייס נשואה ללא ילדים, בן זוגה הינו חוקר ועוזר לגרייס להתקדם בחקירה ,הזוגיות שלה מבוססת על עצות ועזרות אחד לשני. היחסים בין גרייס לבלשית קרן היו לא טובים בהתחלה כיוון של גרייס נורא קשה להיפתח בפני אנשים אחרים אך כאשר ראו ששניהן חושבות באותו קו מחשבה ולשניהן יש מטרה מסויימת היחסים ביניהם התקרבו והן אף נהיו חברות מאוד טובות שמייעצות ותומכות אחת בשנייה כיוון שהחקירה אינה פשוטה כלל.אין ספק שגרייס היא דמות שמביאה לסדרה המון העצמה נשית ונחוצה לסדרה.

מתוך עיתון:"הארץ"

הבלשית קרן- מתוארת כאישה בשנות החמישים, שיערה בהיר, עינייה שחורות,ונמוכה. קרן מאמינה בדת ונמצאת בכנסייה בכל ימי ראשון עם בעלה שגם הוא בלש במשטרה (מייעץ לה לחבור לגרייס הבלשית)הזוגיות שלהם מעוררת השראה במשך החקירה קרן נמצאת באפיסת כוחות ובעלה לוקח את המושכות לידיים ועוזר לה בגידול בנותיהן הקטנות ,קרן היא אישה דומיננטית ועקשנית אשר תעשה הכל כדי להשיג את מטרותיה בדומה לבלשית גרייס. קרן מקשיבה לעצת בעלה וחוברת לגרייס כדי לחקור את המקרה ורואה בגרייס כדמות השראה שניתן לשאוב ממנה יכולות חקירה מצויינות . קרן מעוררת השראה ברצון לצדק שלה היא תעשה הכל שהצדק יעשה ומי שצריך לשלם ישלם .קרן דאגה לאמבר בחייה הכללים ולא רק למטרות חקירה מה שמראה כי היא דמות רגישה ומכילה ואין ספק שהיה מהנה לצפות בה לאורך כל הסדרה.

מתוך:"נטפליקס"

מארי- מארי היא הדמות המרכזית בסיפור היא נערה בת 18,שיערה חום וקצר ועינייה חומות היא מתלבשת פשוט ולא מושכת הרבה תשומת לב.  הסדרה מבוססת על אונס נוראי שמארי עוברת . מארי עברה חיים לא פשוטים כלל ועברה ממשפחה למשפחה שתעזור לגידולה בסוף הגיעה לבית אומנה לצעירים.  היא עובדת כדי לממן את עצמה מה שמראה כי היא עצמאית ובוגרת עוד מגיל קטן ,למארי יש חבר טוב בשם קונור שהיה גם האקס שלה ובאותו הלילה לאחר האונס היא התקשרה אליו אך הוא לא ענה. מארי עוברת אונס נוראי  אשר גרם לה לטראומה ולצערה היא אינה מקבלת גיבוי לא מהאמהות האומנות שלה ולא מהמשטרה אשר אינם מאמינים לסיפורה.  היא נאלצת לחזור בה בקשר לאונס כיוון שרואה שאין מענה לפגיעה שלה. מארי מבוהלת ומפוחדת מההתרחשויות ולמרות שהרימה ידיים בקשר לפגיעה שלה מארי מחליטה להילחם על חייה ולקבל עזרה גם עזרה והייתה מאוד נחושה לשקם את עצמה ובכך ניתן לומר כי היא דמות חזקה שלא מוותרת על עצמה והולכת כנגד כל הסיכויים .

מתוך: אתר" נטפליקס"

הבלש פארקר-  גבר בשנות השישים לחייו ,גבוה קירח בעל עיניים שחורות. בסדרה הוא מתואר כפזיז ולא אכפתי כאשר מתייחס לאונס הנורא של מארי בזלזול. המערכת יחסים שלו עם מארי היא מרוחקת כיוון שמבחינת מארי הוא דמות מאיימת ולא אמינה. הוא ממהר לסגור את תיק החקירה מה שמראה על חוסר מקצועיות, הוא דמות שבגללה מארי מרימה ידיים והדמות שלו עוברת תהליך כאשר בסוף הסדרה הבלש פארקר מבין את חומרת הטעות שטעה ועד כמה הוא פגע במארי כאשר הבין את טעותו הוא התנצל בפני מארי ולא היה גאוותן אלא רגיש כלפיה למרות שזה היה כבר מאוחר .

מתוך:"נטפליקס"

תקציר הסדרה

  הסדרה ״לא יאמן״ מבוססת על מקרה אונס נוראי המתרחש במרכז לנוער בארה״ב. הסדרה מתחילה בפלאשבקים של אותה נערה בת 18 בשם מארי שנאנסת בצורה אכזרית על ידי אנס במסכת סקי ולאחר מכן מראים לנו היכן הנערה מתגוררת בפנימייה בחדר לבד לשם פרץ האונס. תחילה הנערה מתקשרת לאומנת שלה ומדווחת לה שהיא נאנסה ותוך זמן קצר מגיעים אנשי המשטרה ומתחילים לחקור את המקרה. מארי נשאלת מה היה ומנסה להסביר לשוטר את המקרה תוך כדי היא נזכרת וחווה חוויה קשה בזמן שהיא מספרת לשוטר על המקרה. השוטר קורא למפקח וגם המפקח רוצה לדעת מה קרה מה שמצריך ממארי לספר שוב את הסיפור. יום למחרת מארי באה לתחנת המשטרה שגם שם מבקשים ממנה לחזור על הסיפור. האם האומנת של מארי מחליטה להתקשר לאם השנייה שלה ומבקשת ממנה לבקר את מארי כיוון שמשהו במארי מוזר.


הן חושבות שמארי המציאה את סיפור האונס לקבלת תשומת לב. האם האומנת מעלה חשד שמארי משקרת כיוון שגם היא חוותה אונס ולא הגיבה כמו מארי, לכן מבקשת מהאם השנייה לבדוק לשלומה של מארי. האם השנייה אומרת לאם הראשונה כי מארי בסדר גמור עקב כך מחליטה האם האומנת להתקשר לתחנת המשטרה ולספר על החשדות כלפי מארי. מהרגע שסיפרה האם לחוקר פארקר החוקר מחליט לשאול ולהעמיק יותר וכבר חושב לסגור את התיק. הוא שומע את הסיפור של מארי שנשמע לו כביכול מוזר ושואל את מארי האם היא משקרת, מארי לא יודעת איך להגיב לזה כיוון שהיא עדיין פגועה מהמקרה ובאותו הרגע כבר עייפו כוחותיה כיוון שמבקשים ממנה שוב לספר את הסיפור הטרגי שקרה לה. מארי שמה לב למתרחש ולאחר מחשבה רבה ולחץ מצד השוטרים, מארי רוצה להוכיח לשוטרים כי אינה משקרת לכן היא מבקשת מהבלש פארקר לעשות פוליגרף. הבלשים מתייחסים למארי בחוסר רגישות. השוטר אומר לה שאם יתגלה כי שיקרה הם יתבעו אותה ואף יכניסו אותה לכלא. 

מארי נלחצה והעדיפה לומר לשוטרים כי הם צודקים והיא משקרת מה שגורם לחייה של מארי להשתנות. השמועה על כך שבדתה את האונס מתפשטת ברחבי העיר ומעכשיו כולם מסתכלים על מארי בכעס ובאכזבה. כעת מארי מרגישה לא רק את טראומת האונס אלא צריכה להתמודד גם עם התגובות האכזריות של האנשים שמאמינים לשמועות.

באותו הזמן במקום אחר מתרחש מקרה אונס נוסף של צעירה בשם אמבר. אותה הנערה מעידה גם היא כי האנס היה במסכה ואף הלביש אותה כזונה ולאחר האונס האיץ בא להתקלח מה שמראה לנו כי האנס יודע איך להסתיר את עקבותיו. את המקרה הזה חוקרת הבלשית קרן שלוקחת ברצינות את מקרה האונס ומקשיבה בתשומת לב ובהבנה לאמבר. הבלשית קרן אינה מצליחה לזהות את העקבות של האנס. קרן מגיעה הביתה לאחר יום העבודה שלה שברובו טיפלה במקרה הנורא של הצעירה היא מדוכדכת ומחליטה לשאול את בעלה השוטר מה היא יכולה לעשות. בעלה מציע לה להתחבר עם בלשית נוספת שבמקרה גם חברת ילדות שלו. קרן לא מהססת ופונה לבלשית גרייס. גרייס היא אישה אשר מבחוץ נראית אגרסיבית היא לוקחת פיקוד ומשקיעה בעבודתה ביסודיות רבה. קרן משתפת את הבלשית גרייס במקרה האונס הנורא ומבקשת שיאחדו כוחות ויחקרו את המקרה. כשהבלשית קרן פותחת בפני הבלשית גרייס את תיק החקירה הבלשית מזהה כי גם לה היה מקרה לפני שנים על אותו אונס שבו האנס היה במסכה ואף אמר גם לאותה הצעירה להתקלח והסתיר עקבות בדירה.
הן הולכות לאותה הצעירה ומפה בעצם מתחיל הסיפור בו שבו שתי הבלשיות משקיעות את כל כולן בלמצוא את האיש הנוראי שאונס את אותן הבנות באכזריות. בינתיים מארי מתמודדת לבדה ואף פוטרה מעבודתה. 


היא מקבלת מכתב תביעה ממשטרת אמריקה על כך שכיביכול שיקרה לשוטרים וגרמה להם לבזבוז זמן. מארי נמצאת לבדה ואפילו אמה האומנת לא תומכת. מארי מחליטה לפנות לעורך דין שיעזור לה במשפט. 

הבלשיות פותחות בחקירה כנגד האנס ומתחילות לגלות עוד פרטים עליו. תחילה חשבו שהאנס הוא בעצם שוטר כיוון שידע איך להסתיר את עקבותיו וללא כל די אן איי הן הולכות לבית של נערה שניצלה מאותו האנס בזכות זה שקפצה דרך החלון. אותה הצעירה נפגעה קשות בכל גופה ובאותו הזמן החוקרים לא סייעו לה כלל. לכן כאשר הבלשיות נפגשות כדי לדעת עוד פרטים היא מפנה להן עורף, אך לאחר זמן מה מגיעה אותה הנערה לתחנת המשטרה ומספרת  שמצאה סכין של אותו האנס וזעמה על כך שהשוטר שחקר את המקרה שלה לא מצא את אותה הסכין. הסכין כיוונה אותם לד.נ.א אבל עדיין היה להן קושי למצוא את האנס. למפקדה הצטרף עוד בלש חדש וצעיר אשר נחוש בדעתו לעזור להן ולהתקדם בחקירה. הם המשיכו לחפש פרטים נוספים ומעדותה של אמבר כי הייתה לה הרגשה שהאנס עקב אחריה זמן מה לפני האונס האכזרי החליטה הבלשית קרן לבדוק את מצלמות האבטחה בביתה של אמבר ולפתע מצאה כי טנדר בצבע לבן עובר בתדירות גבוהה מסביב לביתה.

הבלשית קרן לא מהססת והולכת לבדוק במקום אחזקת רכבים לגבי אותו הטנדר אך לאחר זמן מה ללא תוצאות היא מוותרת. בינתיים אמבר מוסיפה עוד פרט שבהחלט יעזור לבלשיות. היא מספרת להן שכאשר אנס אותה היא שמה לב לכתם לידה שעל רגלו השמאלית ובנוסף מספרת שהיה גבוה בעל עיניים כחולות. הבלשיות אוספות את כל הפרטים על אותו האונס וכשמתקיימת ישיבה של הצוות הבלשית גרייס פשוט לא מבינה ומתחילה להתעצבן איך זה שיש להם פריטים שלו, תיאור שלו ואת כתם הלידה שלו והן  עדיין לא תופסות אותו. קרן היא מאוד רוחנית וישר אומרת לגרייס שהן כן ימצאו אותו ואסור לוותר .הפגישה מסתיימת אך גרייס שומעת את המתמחה מדבר עם שוטרת ומספר לה כי מצא משהו מחשיד אין ספק שהמתמחה עלה על משהו!

גרייס מייד שואלת אותו על גילויו החדש והמתמחה מספר כי מצא דיווח של שכנה אשר מדווחת כי מאזדה לבנה (כמו הטנדר הלבן שקרן חיפשה) עוקבת אחריה כבר זמן מה ואפילו מצא המתמחה את מספר הרכב. הבלשיות באות לחפש את אותו הרישיון אך גם את זה מוצא המתמחה. הרישיון שייך לקרטיס מקארטי, הבלשיות מוצאות את כתובת ביתו. הבלשית גרייס נוסעת עם המפקד לאותו הבית ופותח להם את הדלת בחור גבוה בלונדיני מה שגורם למשטרה לעצור אותי במיידית,  אך לאחר חקירה הם מגלים שזה לא האנס. לאחר חקירה מלאה של קרטיס מקארטי מתגלה כי הוא אינו יודע דבר לגבי המקרה ואף מופתע לשמוע ובנוסף גם כתם לידה על רגלו השמאלית לא נמצא מה שגורם למשטרה להבין שהאנס הוא בעצם כריסטופר מקארטי אחיו של קרטיס מקארטי.

הבלשית קרן יוצאת לתפוס את האנס ולעצור אותו. ברגע שהוא נתפס, כריסטופר מקארטי מבקש עורך דין אך מודה באשמה. הבלשית קרן עורכת חיפוש בביתו ומוצאת את כל התמונות שצילם בזמן שאנס את אותן הנשים ואפילו את התחתונים שלהן שכריסטופר שמר בתוך מזוודה. בנוסף הבלשית מוצאת דיסק און קיי שמראה עוד תצלומים של נשים שאנס באכזריות. את אותו הכרטיס היא מביאה למפקדה ושתי הבלשיות מתחילות לראות מי הן הקורבנות שנפגעו ממנו באכזריות. בין התמונות האחרונות נמצאת התמונה של מארי אותה הנערה שלא האמינו לה שנאנסה והתנהגו כלפיה בצורה אכזרית. הבלשית מחליטה להתקשר לבלש פארקר בקשר לתיק שלא פתור לגבי אונס (האונס של מארי) ושולחת לו קבצים שיש בהן תמונות של מארי כאשר נאנסה. הבלש פארקר מבין עד כמה התנהג בטיפשות ואכזריות כלפי מארי בכך שלא האמין לה וניסה לחקור עוד פרטים לגבי המקרה. 

הבלש פארקר מרגיש באשמה והולך להתנצל בפני מארי. למרות שסליחתו אינה עוזרת למארי כלל אך זה גורם למארי להתקשר לשתי הבלשיות קרן וגרייס ולהודות על כך שהאמת יצאה לאור וגרמו לה כעת לחיות בלי פחד. ברגע זה נוצרה סגירת מעגל של הסדרה כולה שלבסוף מבינים שהמשטרה התנהלה בצורה לא מקצועית ולא הולמת כלפי מקרי האונס.

כתיבת תגובה